24 listopada będzie kolejny Black Friday czyli najbardziej oczekiwany dzień w roku jeżeli chodzi o polowanie na różne wyprzedaże. Niestety w Polsce jego tradycja jest wyjątkowo mizerna a promocje jakie się pojawiają są rzędu 10-15 % a nie 40-50 % jak w krajach zachodnich. Dodatkowo wielu sprzedawców w tych dniach próbuje oszukiwać windując ceny urządzeń kilka dni wcześniej, aby następnie je obniżać do poprzedniego poziomu. Jak się bronić przed takimi praktykami czyli jak w Black Friday nie dać się zrobić w Black Frajera – o tym przeczytacie w tym artykule.
Zweryfikuj prawdziwą ceną urządzenia sprzed Black Friday
Po pierwsze zaplanujmy jakie urządzenie chcemy okazyjnie kupić w tych dniach i sprawdźmy jakie ceny miało ono kilka tygodni przed Black Friday. Wykorzystamy w tym celu:
- Archiwum Allegro, gdzie znajdziemy archiwalne ceny urządzenia oferowane przez rożnych dostawców,
- Pepper.pl, gdzie znajdziemy informacje, czy urządzenie historycznie występowało na innych akcjach promocyjnych i w jakiej cenie,
- Cenowarka.pl, gdzie znaleźć można historię ceny szukanego produktu, sprawdzając czy nie została sztucznie podbita przed Black Friday,
- Keepa pokazująca analogiczną historię cen dla Portalu Amazon.
Zweryfikuj dostępność zamówionego produktu
Coraz częstszą praktyką na portalach aukcyjnych stalo się podawanie niskich cen ale z dostępnością produktu np za 3 miesiące. W takiej sytuacji sprzedawca może liczyć, że produkty po okresie świątecznym i tak stanieją na tyle, że na tej obniżonej cenie wynikającej z celowego opóźnienia wysyłki i tak zarobi.
Zweryfikuj kraj z jakiego wysyłany jest produkt
Pamiętajmy, produkty wysyłane spoza Unii – w tym z Chin i Wielkiej Brytanii przyjdą do nas z dołożonym cłem, podatkiem a także opłatą dla agencji celnej. Wynikające z tego tytułu dodatkowe opłaty mogą sięgnąć nawet dla niewielkich zamówień 30 % wartości produktu, co uczyni zakup zupełnie nieopłacalnym. Dodatkowo cło i VAT obliczane są z dodaniem do wartości przedmiotu opłaty za wysyłkę.
Zweryfikuj możliwości naprawy produktu przez serwis w Polsce
W przypadku produktów kupowanych za granicą, szczególnie poza Unią należy sprawdzić czy serwis producenta w Polsce honoruje karty gwarancyjne wystawione poza Polską. Niestety w Polsce mamy ciągle niewiele lokalnych oddziałów zachodnich koncernów, gdzie normalną praktyką jest obsługa w każdym punkcie serwisowym produktu kupiony w dowolnym innym kraju unii a nawet świata. W Polsce ciągle mamy grono zatwardziałych „lokalnych dystrybutorów”, którzy wymagań unijnych w tym zakresie nie uznają i nie respektują gwarancji na urządzenia zakupione w innych krajach.
Tak więc niech ten Black Friday będzie prawdziwym świętem okazyjnych zakupów.
Black Frajerzy to w tym momencie już nie my 😉
Może zainteresuje Cię również:
- Jak płacić na Amazon i Ebay
- Kupowanie sprzętu audio poprzez Internet
- Reset amplitunera do wartości fabrycznych
- Konfekcjonowanie okablowania audio
Share this content:
1 comment